- 1. Ключові параметри вибору обладнання
- 2. Навіщо потрібно Технічне завдання.
- 3. Як приміщення може впливати на вибір обладнання.
- 4. Вибір виробника: український або зарубіжний
- 4.1. Якість.
- 4.2. Наявність запчастин
- 5. Зручність експлуатації обладнання.
Ви вирішили придбати пакувальне обладнання – це логічно та правильно. Те, що фасування та упаковка дуже вигідна справа – не таємниця. Вже нікого не дивує, що на упаковці можна заробити більше, ніж на виробництві продукту, який в ній розміщений.
Однак, як показує досвід, не всі знають, що якщо пакувальна машина завантажена менше ніж на 30-50%, вона навряд чи окупить себе, тому вибір починати рекомендуємо з визначення економічної доцільності придбання такого обладнання, тобто з розрахунку ТЕО (техніко-економічного обґрунтування). ТЕО – це тема окремої розмови. Зараз йтиметься про те, на що вам необхідно звернути увагу, щоб вибрати саме те, що вам дійсно потрібно. Помилки у виборі пакувального обладнання коштують дорого і наслідки цих помилок часто доводиться нести роками. Щоб машина повноцінно працювала, необхідно знати, скільки цей комплекс споживатиме електроенергії, можливо стисненого повітря, а можливо й води для охолодження систем. Також не зайве знати, скільки ця лінія займе місця і скільки людей необхідно щоб її обслуговувати.
Які ж параметри, необхідні для вибору обладнання, є ключовими? Почнемо з того, що потрібно визначитися, в яку тару ви маєте намір пакувати свій продукт. Наприклад, вам потрібно пакувати каву. Її можна розфасовувати в пакети типу «подушка», «гасет», «стабіло», «дой-пак», «саші», в баночки, в готовий відкритий мішок та ін. Для кожного виду упаковки зазвичай потрібне зовсім інше обладнання. Як правило, означає, що існують окремі типи машин, які можуть фасувати не тільки в один вид упаковки. У різних організаціях вибір типу упаковки лежить на різних підрозділах, але зазвичай маркетологи визначають, що попит на продукцію буде максимальний, якщо вона буде упакована в такі типи пакетів з такою дозою.
Наступним універсальним моментом є продуктивність. Універсальний означає, що з ним потрібно визначитися перед придбанням будь-якого пакувального обладнання. Крупу, наприклад, можна фасувати в заздалегідь закуплені готові пакети на найпростішому дозаторі з наступним запаюванням пакета. Можна це робити на напівавтоматі, який навіть виготовить вам пакет, в який віддозує вашу крупу. Це може бути автомат з одним, двома, трьома і навіть чотирма-струмковим дозатором або мультиголівковим дозатором. Це може бути цілий пакувальний комплекс, який включає в себе безліч допоміжного обладнання, такого як чеквеєр, металошукач та ін. За ним може йти маніпулятор, який в автоматичному режимі укладає мішки на палети, які на завершення зазвичай обмотуються палетною плівкою. Перший варіант коштує десятки тисяч гривень, останній кілька сотень тисяч доларів. Так що приблизну ціну, як іноді просить клієнт назвати неможливо. Як це не дивно, але наш досвід показує, що багато клієнтів починають підбирати обладнання, не уявляючи, яка продуктивність їм потрібна. Прохання: скиньте всі варіанти, не має сенсу. Якщо менеджер скине клієнту книгу пропозицій, це точно, швидше заплутає його, ніж внесе ясність. Я ж, у свою чергу, впевнений, якщо покупець вирушає до магазину, то він все-таки, як би це важко не було, сам повинен визначитися, що йому більше підійде: самокат, мопед, легковий автомобіль, самоскид чи фура.
Наступні показники – це розмір дози, якщо йдеться, наприклад, про фасування та розмір упаковки, якщо ми говоримо про штучну або групову упаковку. Наприклад, якщо потрібно фасувати гранульовані добрива, то для фасування одного кілограма підійде пакет «подушка», але якщо фасувати ті ж добрива в готовий відкритий мішок 50 кг необхідне зовсім інше обладнання, те ж саме стосується фасування однієї тонни в біг-біг.
Якщо вам потрібно пакувати штучний продукт, наприклад, шоколадний батончик, мило або вентиль, то мова піде не про дозу, а про розміри та форму. Мило краще упаковувати на машині флоу-пак із верхньою подачею плівки, а для вентиля доведеться використовувати подібну машину з нижньою подачею. Приблизно те саме, якщо йдеться про групове пакування. Якщо потрібно пакувати групу пляшок або коробок у термозбіжну поліетиленову плівку, то потрібно знати розмір пака або діапазон розмірів. Іноді потрібно враховувати вагу. Наприклад, на стандартній машині ви навряд чи зможете пакувати акумулятори вагою понад 30 кг.
Якщо ж ви хочете придбати термоформер або трейсилер, вам потрібно знати і розміри, і дозу. Припустимо, вам потрібно фасувати йогурти. Габарити упаковки потрібні для того, щоб визначити розмір матриць, а доза для того, щоб підібрати дозатор.
Щоб уникнути неприємностей при замовленні обладнання, найправильніше - це скласти технічне завдання і все в ньому передбачити. Взагалі-то це обов'язок клієнта, тому що краще за нього ніхто не знає, що саме він хоче. Але, як показав досвід небагато клієнтів вважають, що це само собою зрозуміло. Для багатьох це тяжке завдання. Мені неодноразово доводилося чути: всі люди як люди, а вам для чогось потрібне якесь ТЗ. Тому, пам'ятаючи про те, до яких тяжких наслідків може призвести відсутність ТЗ, ми написали на кожен вид обладнання ОЛ (опитувальні листи), намагаємося після отримання запиту клієнта заповнити їх самі і від клієнта просимо тільки ознайомитися з ОЛ, якщо необхідно додати фото, відео та іншу необхідну інформацію та письмово підтвердити його. Коли доходить до договору, ця інформація у вигляді ТЗ йде як додаток до нього.
Часто важливими стають фактори, які не входять до складу ключових. Наприклад, якщо приміщення, яке ви вибрали, має недостатню висоту, щоб розмістити пакувальну машину. Нам доводилося вирішувати такі завдання. Ось приклад: люди не мали достатньо високого приміщення, щоб розмістити комплекс для фасування сиру, і вони вирішили поставити пакувальну машину в яму. Не скажу, що нам дуже сподобалася ідея, але люди не знайшли іншого виходу і ми допомогли їм.
Було також рішення, коли завантаження продукту до пакувального комплексу доводилося здійснювати в одному приміщенні, а фасувати в іншому. Для цього конвеєр, що подає, проходив через спеціально зроблений отвір у стіні.
Трапляються й інші фактори, наприклад, робота машини у вибухонебезпечному середовищі або з вибухонебезпечним продуктом.
Ось ще один важливий аспект. Ви можете почути: мене цікавить лише українське. Запчастини, обслуговування, швидкість реакції і т.і. Не рідше ви можете почути: мені тільки не українське – наївся, вистачить. Потрібно із задоволенням визнати, що вже є досить якісні та недорогі варіанти українського обладнання, але список поки що, на жаль, дуже обмежений.
Наразі, коли справа стосується серйозного обладнання, перед українським споживачем пакувального обладнання зазвичай стоїть дилема: Європа чи Азія. Інше трапляється вкрай рідко. Європа асоціюється з дуже високою якістю, але й дуже високою ціною. І це в принципі відповідає дійсності, але я закликаю вас не ставитись до такого твердження як до аксіоми. Я особисто був знайомий з італійським виробником вакуумних пакувальних машин, який пропонував нам продавати в Україні його «одноразові штампування» порівняно з європейськими аналогами недорого. Ми не повелися на це, а наші партнери погодилися і дуже скоро пошкодували про це, коли машини одна за одною почали виходити з ладу без можливості ремонту.
Азія, а це здебільшого Китай, асоціюється з низькою ціною, але й низькою якістю, а іноді навіть із шахрайством. Місією нашого, наприклад, підприємства є не просто продаж пакувального обладнання нашого виробництва, а вирішення пакувальних завдань, що виникли у наших клієнтів та комплектація цих рішень обладнанням, незалежно від країни його виробництва. Головне, щоб воно, по-перше, за технічними характеристиками найкраще підходило для вирішення завдання, а по-друге, мало найвищу якість за максимально низької ціни. І за останнім фактором, на жаль, переплюнути Китай не може ніхто. Тут, щоправда, також є винятки. Наприклад, китайський термоформер за ціною можна порівняти з європейським, але Китай знаходиться далеко і, якщо спиратися на наші стереотипи, то європейська якість все-таки краща.
Тепер про якість обладнання іноземних виробників. У нашій компанії розроблено систему перевірки доцільності роботи з тим чи іншим виробником. Озвучимо кілька перших пунктів. 1. Ми починаємо працювати з новим постачальником, якщо він уже постачав в Україну і представник покупця задоволений, може організувати нам екскурсію на своє підприємство або хоча б дасть вичерпні відповіді на наші питання щодо роботи цього обладнання. 2. Наш іменитий (добре відомий у пакувальному середовищі) іноземний колега постачає обладнання цього виробника до своєї країни на постійній основі. Взагалі, робота з підбору та перевірки постачальника це величезна праця, що нагадує айсберг. Клієнт не бачить основну його частину і, як правило, недооцінює. Люди, іноді, бажаючи заощадити самі завозять обладнання з Китаю, купивши у постачальника, якого вони до пуття не знають і звертаються до нас із проханням допомогти запустити його. І ми, оцінивши це обладнання за його якістю, не завжди беремося за це. В принципі, наша система добірки та перевірки постачальників дає хороший результат.
Тепер детальніше про запчастини, які тут уже згадувалися. Оперативність у їх постачанні швидше залежить від політики постачальника, ніж від того, де вироблено обладнання. По-перше, українські виробники активно комплектують свої машини китайськими комплектуючими. По-друге, якщо запчастина виробляється в Україні, це ще не означає, що не потрібно чекати, поки її виготовлять. Відповідальний постачальник просто заморожує деякі засоби і тримає набір запчастин, що швидко зношуються на складі. Це теж не дає абсолютної гарантії, бо іноді з ладу виходять деталі не зі списку тих, що швидко зношуються. Так сталося, що ми з початком війни почали професійно займатися запчастинами. Ми маємо склад запчастин. Звичайно, він ще не на 100% охоплює потребу клієнтів, але ми постійно розширюємо запас і асортимент. Як один з дієвих заходів, ми намагаємося оснастити обладнання, що продається, ЗІПом. Ну і в екстрених випадках користуємося швидкісними службами доставки.
І ще, на що хочу звернути увагу – це зручність експлуатації. Про цей аспект взагалі рідко хтось замислюється, а дарма. Візьміть, наприклад, операцію зашивки мішка ручною мішкозашивальною машинкою. Важить вона кілограма два з половиною і відпрацювати оператору зміну, користуючись нею, досить складно. Але є можливість встановлення збалансованого підвісу, тобто для оператора вона буде практично невагомою. Навіть така дрібниця як розмір дисплея і можливість повертати його у бік оператора, позбавляє його необхідності робити всю зміну крок убік, крок назад, крок убік, крок назад… Якщо машина не налаштована під живу конкретну людину, то втома накопичується непомітно, але невблаганно.
Нижче наведено невелике порівняння автоматів простіше і з деякими лайфхаками, які дуже допомагають, але, як і все, коштують грошей. Наприклад, коліщатка під автоматом, які стопоряться, коли автомат встановлений на місце. Аркуш під дозатором, який запобігає попаданню шматочків продукту в механізми автомата. І багато багато іншого.